GJ Bramer Web & Organisatie

Industrieterrein Oosterzij 5
1851 NV,  Heiloo
+31(0)853038679 of +31(0)6 22944082
Email

Structured data, AMP en nog veel meer

Waarom zou je gebruik maken van structured data voor je online marketing?

lees verder

Before starting your new website

Here are 26 notes before you start your website

lees verder

Takeaways from Brighton SEO

Plenty practical Digital Marketing tips, enjoy!

lees verder

How to use colours

On your website or else: how are colours received?

lees verder

HootSuite: Social Media Management

9 vragen over Social Media (en de antwoorden)

Klein voorproefje:

  • het gaat er om te zijn waar je publiek is
  • Social Media zijn blijvertjes
  • Social Media inzetten gaat om betrokkenheid dus goede mensen moeten beschikbaar zijn om snel te kunnen reageren.

Het gebruik van Social Media kan nogal wat voeten in aarde hebben. Er zijn nogal wat bedrijven geweest die achterover hebben geleund om te zien wat er allemaal gebeurde en de boot aardig hebben gemist; ze lopen nu hijgend achter hun concurrentie aan.
Nog steeds zijn er bedrijven die niet weten hoe te beginnen of koudwatervrees hebben en dat is begrijpelijk. Niet ieder bedrijf leent zich evengoed voor Twitter of Foursquare. Bedenk wel dat Social Media het hele marketing landschap op z’n kop zetten dus je moet er wel iets van vinden.
Hier onder een aantal vragen en antwoorden die je wellicht op weg kunnen helpen.

Volg ons voor meer up-to-date informatie via Twitter of LinkedIn.

Wat kunnen we verwachten van Twitter en Facebook?

Sommige Social Media zullen meer aanslaan dan anderen en zullen ook groter worden en langer relevant zijn. Twitter en Facebook zijn de kanalen waar de meeste consumenten mee weg lopen. De vraag wat we kunnen verwachten is niet echt relevant want als je doelgroep op die kanalen actief is, dan zul je wel moeten volgen. Je zult de nodige middelen in moeten zetten want de essentie is dat je moet zijn waar jouw klanten zitten.

Zijn Social Media een hype?

Waarschijnlijk hopen een aantal marketeers dit. Die willen graag terug naar vroeger tijden waar alles wat simpeler en overzichtelijker was en ook ….... eenzijdig. Jammer genoeg voor hen zijn sociale netwerken hier en dat blijven ze ook. Natuurlijk zullen sommige kanalen wel een keer voorbijgaan, maar de essentie, 2-weg communicatie tussen aanbieder en ontvanger, blijft toch echt. Klanten zijn gewend aan transparantie en interactie en verwachten niet anders.
Marketeers zullen moeten accepteren dat het zo is, of ze dat nu willen of niet. Het is tenslotte best wel eng om als merk of bedrijf onder het vergrootglas te liggen. Zeker als de snelheid waarin alles zich ontwikkelt ook nog enorm is.

Referenties:  

“Graag wil ik GJ.Bramer adviseren voor uw bedrijfsmogelijkheden met Google/Linkedin. Hij heeft me in heel korte tijd concreet geholpen en vooral blijk gegeven van veel kennis van internet/webopties. "

Wessel Louis, trainer/coachDouble You Training.

"GJ weet heel snel je website te doorgronden en de vinger op de verbeterplek te leggen om zo hoog mogelijk terecht te komen bij de Google Zoekresultaten. Een absolute aanrader als je een kwalitatief hoogwaardig advies en ondersteuning wilt!”

Benno Pieters, Owner and Director Aurium Commerce


Mijn budget = 0

Je kunt prima klein beginnen en naar de langere termijn kijken. Het blijft lastig in te schatten wat je succes zal zijn zonder veel richtlijnen e.d. Het zou al een goed begin zijn om Social Media te integreren binnen de  lopende marketing. Door goed te meten wat de toegevoegde waarde is en te kijken wat de competitie doet is het mogelijk waarde toe te kennen aan de inzet in Social Media. Gebruik de verschillende (gratis) tools om te meten wat je zelf doet, wat de omgeving doet en kijk wat het effect is. Indien dat positief is kom je op een punt waar je kunt kiezen om budget vrij te maken om e.e.a. nog steviger aan te pakken.

Mijn tijd is beperkt.

Het inzetten en gebruiken van Social Media kost tijd, dat is zeker. Kijk of je zelf voloende interesse hebt om tijd vrij te maken en anders zoek je naar mensen in je organisatie die liefhebber en betrokken genoeg zijn. Er moet capaciteit zijn om snel te reageren dus wellicht een paar mensen die de taak delen. Als je start, stel een doel en meet de effecten. Als die positief zijn is een volgende stap beter prima te verantwoorden.

Als het nu niet werkt?

Na de beslissing om te starten met Social Media kun je worden besprongen door angst ‘wat te doen’ als het mislukt? Bij elk nieuw avontuur komt die gedachte op maar in dit geval kan het wat enger zijn dan anders. Als het fout gaat, ligt het ook meteen open en bloot voor iedereen op straat. Maar in vergelijking met de traditionele media bijken de cijfers wel mee te vallen.
Laat je niet afschrikken door negatieve gedachten, het is niet erg een keer onderuit te gaan en vervolgens weet je zeker dat je kennis alleen maar is toegenomen. Voor alle bedrijven is dit een nieuwe tak van sport en de investering die ze doen leidt tot meer kennis en ook tot af en toe een slippartij, je bent dus niet alleen. Het belangrijkste is dat bedrijven innovatief bezig zijn en echt contact opbouwen met hun (potentiële) klanten. Zet je strategie uit in kleine stapjes en vind goede mensen om het goed uit te voeren. Als iets niet lukt, pas het aan en ontwikkel.

Waarom zou ik stoppen met adverteren in andere media?

De inzet van Social Media is pas echt effectief in combinatie met andere marketing. Als je bijvoorbeeld in de winkel een promotie voert, zorg dan dat je volgers via Social Media dat weten en moedig de winkelbezoekers aan om zich aan te sluiten bij je online volgers.
Sommige mensen denken dat er budget moet worden verplaatst om goed in te zetten in Social Media, maar je moet een integrale visie/insteek hebben. Als nu blijkt dat een bepaalde aanpak niet werkt, dan kun je altijd nog zien of er geschoven moet worden en dan zou het inderdaad kunnen gebeuren dat je online succes ten koste gaat van het budget voor traditionele marketing. Meet gewoon wat de effecten zijn en stem je budget daar op af!

Wat als ik nou gewoon niet wil meegaan met Social Media?

Social Media passen niet bij iedereen of elk bedrijf. Accepteer dat gewoon. Niemand zal het je kwalijk nemen als je niet meegaat met de nieuwe ontwikkelingen. In de meeste gevallen is de inzet van Social Media profijtelijk, maar afhankelijk van de doelgroep zou het geen toegevoegde waarde kunnen hebben op dit moment. Daarnaast moet je er wel voor willen gaan, het is tenslotte een lange termijn inzet. Verder doet het er niet toe of je persoonlijk gebruikt, je moet wel weten waarom je klanten Social Media  gebruiken. Hou je markt en competitie in de gaten, kijk hoe daar Social Media worden ingezet, wie weet raak je nog geïnspireerd!

Wat als ik geen ROI kan aantonen?

De toegevoegde waarde van Social Media is een vraagteken voor veel marketeers. Uit rapporten blijkt dat 33% van de bedrijven niet let op de ROI en 21% weet het niet. In principe is alles wel te meten, maar dat is afhankelijk van de systemen die in een bedrijf worden gebruikt om het hele traject van digitale marketing tot en met sales in kaart te brengen. Sommige bedrijven kunnen niet eens het traject van een aankoop via hun site in kaart brengen.
Er zijn veel manieren om het succes van Social Media marketing te meten en dat draagt allemaal bij tot een ROI.  Hier 3 mogelijke meetinstrumenten:

  1. De waarde van een volger (of fan). Het blijkt dat een de waarde van een Facebook fan (of volger) flink kan oplopen. Zo besteden fans/volgers meer geld dan niet-fans.
  2. De waarde van een verwijzing. Niet iedereen is een flinke klant, maar wat is de waarde van een ‘kleine’ klant die je aanbeveelt bij een ‘grote’ klant?
  3. De waarde van een trouwe klant. Als je een (online) community op weet te bouwen met trouwe klanten dan levert dat in herhalings aankopen extra omzet op en je weet dat het werven van nieuwe klanten vaak duur is.

Lees hier over de ROI van SEM

Wat is de balans tussen Social Media voor zaken en persoonlijk

Dat evenwicht kan precair zijn, tenslotte is de ondernemer het gezicht van de onderneming. Daarnaast wordt van communciatie op sociale platforms verwacht dat die persoonlijk en authentiek is. Er zijn veel ondernemers die persoonlijk bloggen of tweeten om de zaak meer aandacht te geven. De mensen die betrokken zijn bij een onderneming kunnen vanuit die betrokkenheid een prima rol spelen om via Social Media de onderneming op de kaart te zetten. Tenslotte zijn het naast personen ook werknemers.
Kijk wel uit dat privé en zakelijk niet teveel door elkaar gaan lopen en pas eventueel een scheiding toe door de keuze van het kanaal. LinkedIn leent zich beter voor zakelijke communicatie dan Hyves.
Desnoods open je meerdere accounts bij bijvoorbeeld Twitter en laat je de tweets ook gescheiden los op je volgers. Via tools als Tweetdeck of Hootsuite kun je meerdere accounts in een soort van dashboard naast elkaar beheren.
Bedenk dat je klanten een persoonlijke en snelle interactie verwachten, dus hoe je verder ook je Social Media inricht: zorg dat je er bent.

Goede zaken!

GJ Bramer, Google Adviseur en trainer Social Media

LinkedIn training

Wat wilt u weten over Social Media? Bel ons op 072 5140689